Sjukvårdsmaterial till Moldavien

Eric Sjöberg m fl

Göteborg Kungsporten Rotary Club medverkar i hjälpprojekt i Moldavien

10 ton Sjukvårdsutrustning till Moldavien

Den 25 mars anlände, efter en veckas färd, en långtradare till sjukhuset i Nisporeni utanför Moldaviens huvudstad Chisinau. Med sig förde lastbilen 10 ton sjukvårdsutrustning som från början hade använts på svenska sjukhus och sedan utmönstrats. Innan transport  servades och reparerades utrustningen av Stiftelsen Human Bridge i Holsbybrunn utanför Vetlanda.

Projektet hade sin upprinnelse i juni 2012 då medlemmar från de två rotaryklubbarna Göteborg Kungsporten och Göteborg Kronhuset besökte den nystartade Moldaviska klubben Chisinau Cosmopolitan. Målsättningen var att skapa kontakter till ömsesidig nytta och efter att ha gått igenom olika möjligheter till projekt fastnade göteborgsklubbarna vid detta.

-”Vi var imponerade över den medicinska kunskapsnivån på sjukhuset, samtidigt som kollegorna saknade utrustning och materiel för att ge en bra vård” säger Per-Ola Attman, läkare och medlem i Göteborg Kronhuset Rotaryklubb.

-”Vårt samarbete har varit utomordentligt givande mycket tack vare att Human Bridge så generöst avsatt tid och resurser” kommenterar Robert Hörnquist, Moldaviens Honorärkonsul i Västra Sverige.

Den 30 mars överlämnades gåvan officiellt av Moldaviens honorärkonsul i Västra Sverige, Robert Hörnquist, vid en ceremoni på Nisporeni sjukhuset. Med på ceremonin var Sveriges Ambassadör i Moldavien, Nisporenis Borgmästare samt personer från Hälsovårdsministeriet. Händelsen uppmärksammades i media bl.a. i ett inslag i de moldaviska TV nyheterna.

-”Det är vår förhoppning att vi framgent skall kunna fördjupa vårt samarbete med sikte på att kunna hjälpa fler sjukhus i landet” säger Eric Sjöberg, President i Göteborg Kungsporten Rotaryklubb.

Moldavien är ett av Europas fattigaste länder och den senaste tidens politiska utveckling i närområdet skapar oro som förstärker de ekonomiska svårigheterna. Vi kan göra stor nytta för människorna i landet genom något så enkelt som att ta vara på sådant som vi inte anser oss behöva. Något som kan göra stor skillnad i ett land inte så långt borta.

För ytterligare information kontakta:

Per-Ola Attman                   0705-332004

Eric Sjöberg                         0702-399650