Tack från Cimislia Regional Hospital

tisdag 17 maj 2016

Vid vår senaste fredagssammanskomst meddelade Robert Hörnqvist att ännu en leverans av ca 10 ton sjukhusutrustning från Sverige kommit fram till Moldavien. Denna gång var det Cimislia Regional Hospital som fick sitt sjukhus upprustat med begagnad, men uppfräschad svensk utrustning.
Cimislia är centralorten i regionen med samma namn och med ca 60 000 invånare belägen 54 km söder om huvudstaden Chisinau, nära gränsen mot Ukraina.
Klicka på LÄS MER om du vill veta mer.
Här följer ett tackbrev från sjukhuset.

Än en gång har samarbetet mellan Human Bridge - organisationen som samlar, rengör och reparerar utrangerad utrustning från svenska sjukhus - och Cosmopolitan RC i Chisinau, Kronhusets RK och vår Rotaryklubb framgångsrikt medverkat till att göra tillvaron lite drägligare för några av dem som har det svårast i Europa.
Rotaryklubbarna i Sverige har kommunicerat val av utrustning mellan sjukhuset och Human Bridge, adminstrerat erforderlig dokumentation för att klara tullfri införsel och betalat för frakten.
Cosmopolitan RC har ansvarat för den direkta kontakten mellan sjukhusets ledning och våra klubbar, hanterat all legalisering av dokument som krävs för införsel och bevakat att transporten kommit fram till sjukhuset utan incidenter.
Robert Hörnqvist - honnorärkonsul för Moldavien - har liksom tidigare varit en viktig länk i kommunikationen mellan våra klubbar här och klubb och sjukhus i Moldavien och är ytterst den som skapat förutsättningarna för att dessa insatser i Moldavien förverkligats.
Cimislia ligger i en trakt som domineras av jordbruksnäringen och då främst vinodling men även fruktodling.
Befolkningen är till i det närmaste 90 % moldaver och i övrigt ryssar och ukrainare med rumänska och ryska som modersmål.
Det regionala sjukhuset har ca 200 sängplatser.
Nedan följer några bilder från staden med omgivningar.