Klubbafton på Integrationsnätverk Göteborg

tisdag 3 maj 2016

Onsdagen den 28 april besökte 10 av klubbens medlemar Integrationsnätverk Göteborg på Vårvindsgatan 20 där ca 25 medlemmar och ledare i föreningen hade mött upp för att umgås och njuta exotiska specialiteer från såväl Afrika som Asien tillagade av Hoppets Catering. Föreningens verksamhet presenterades och sammanfattades med budskapet " Det endast tillsammans vi kan nå Integration".
På bilden ser ni Mohammed berätta kort om sin tjänst hos UNHCR på enb av de grekiska öarna den gångna hösten. Mohammed är medlem i föreningen och har sina kommer från Palestina och är verksam hos Röda Korset.

Efter att ha avnjutit Somalisk Sambose, Babosa, Dolme, Klega med flera exotiska specialitéer fick vi Rotarianer kort presentera oss.
Därefter berättade Eric Sjöberg - ordförande i föreningen - kort om målet med föreningen.
Sedan fick deltagarna höra varför Behjat Sharifi, föreningens verksamhetschef, kommit att ägna sitt liv år att hjälpa invandrare som kommer till Sverige.
Kristin Boström - vice ordförande och ansvarig för föreningens pedagogiska modell - berättade kort om hur föreningen försöker förverkliga målen.
Behnam Assadi Nejad - till vardags distriktsläkare på Kyrkbytorget och styrelseledamot i föreningen - förmedlade hur han ger råd om hälsa och kost mm. hos föreningen varannan vecka.
Mohammed från Gaza berättade något om sina erfarenheter från de månader ha arbetat för UNHCR på en av de greksika öarna den gångna hösten. Idag är han verksam hos Röda Korset i Göteborg liksom sin fru Samar, som dessutom är kassör i föreningen.
Mona - frisör i Lundby - berättade om hur hon vi sidan av sitt arbete kommer till föreningen och tränar invandrare i svenska.
Hussein från Somalia berättade kort om hur han upplevde sin tid som "elev" hos föreningen.
Ibrahim - läkare från Somalia, men med utbildning från Indien och England - berättade även han kort om sin situation i Sverige.