Professor Ola Carlson presenterade vindkraftens möjligheter att försörja Sverige med elenergi

söndag 12 november 2023

Klubben fick en grundlig genom gång i vindkraftens utveckling baserad på främst landbaserad vindkraft och möjligheterna att framgent försörja Sverige med el baserad på vindkraft placerad till havs på svenskt vatten men utanför de områden som påverkas av eventuella kommunala veton. Under oktober var det vindkraft som producerade näst mest el i Sverige efter vattenkraft. Genom att den planerade utbyggnaden av vindkraft sträcker sig runt hela Sveriges kust ger det goda förutsättningar till att balansera förbrukningen då det normalt alltid blåser nånstans. Sverige gynnas också av all vattenkraft vilken enkelt kan regleras till skillnad från kärnkraft som inte är reglerbar. Vindkraft är för närvarande det billigaste energislaget efter vattenkraft. Vill de veta mer om vindkraft: Läs här!