Bokcirkeln kring Klimatboken

söndag 15 oktober 2023

Sedan i våras har vi i en studiecirkel fördjupat oss i Klimatboken, skapad av Greta Thunberg med hjälp ett hundratal forskare, vars forskning täcker det mesta inom "klimatforskningen". Studiecirkeln har nu kommit fram till det sista avsnittet i boken med titeln "Vad vi måste göra".

Vi som deltagit i cirkeln anser att varje svensk och i synnerhet de som planerar och fattar viktiga beslut i frågor som påverkar vår miljö nu och på lång sikt bör läsa boken. Boken har köpts in till vår Riksdag, men när vi ser de beslut som fattas tyder lite eller inget på att de läst boken.

Vi tycker det är högst rimligt att varje Rotarian läser boken och fler cirklar startas där innehållet diskuteras och kanske leder fram till någon enkel lokal insats i rätt riktning, men framför allt skapar medvetenhet om de stora utmaningar vi står inför, vilka dock är möjliga att hantera om vi sätter igång nu.

Vid den förestående Distriktskonferensen kommer vi aktivt verka för att fler Rotarianer skall engagera sig i vår tids viktigaste fråga "Klimatet", läsa boken och dra igång aktiviteter på temat i sin klubb under parollen "En stolt Rotarian bryr sig om miljön"

Bokcirkeln från höger Magnus Härröd, Ulf Andersson, Monica Påhlsson, Jan Hallén, Eric Sjöberg