Unga Forskare

onsdag 24 maj 2023

Nedan presenteras de 4 projekt som i år premierades med klubbens stipendium på 2000 kr per projekt.

Klicka på länken och du får en sammanfattning av hela projektet Unga Forskare 2023:  Sammanfattning årets Unga Forskare 2023

Årets stipendiater i Unga Forskare

Den 21 april presenterade Linn Nordqvist sitt projekt i årets Unga Forskare för klubben.

Linn Nordqvist, från Na20B på Franklins gymnasium i Mölndal, är en av våra unga forskare som har gjort egen forskning och uppmärksammats för detta genom att nomineras till en plats i svenska forskarlandslaget. Från Franklins gymnasium har åtta elever kvalificerat sig till semifinal, vilket skolan är enormt stolta över!

Linn har gjort en enkätstudie där hon undersökt hundägares inställning till att införa insekter som proteinkälla till sin egen och sina hundars kost. Nu när det är tillåtet att sälja vissa insekter som livsmedel i Sverige.

Göteborg-Kungsporten Rotaryklubb ger Linn ett stipendium för hennes insatser. Detta delas ut i samband med besöket på klubben.

Den 12 maj presenterade Angelika Grismanova sitt projekt i årets Unga Forskare på ett brilliant sätt i vår klubb.

Hennes projekt handlade om "Dynamisk laddning, vilken väginfrastruktur är bäst att utveckla?"

Angelika Grismanova från TE20D på Uddevalla Gymnasieskola i Uddevalla.

Angelika har gjort en studie där gamla arbeten har lästs igenom och information har samlats in. Dessutom har det genomförts  några intervjuer för att få tag på förstahandskällor. Med hjälp av trafikverkets kartor gick det att få reda på vägarnas längd och hastighetsbegränsning. För att komma fram till ett bra svar gjordes det beräkningar.

Dynamisk laddning är en relativt ny och modern teknik (samt forskningsområde). Skulle man förklara med enkla ord vad dynamisk laddning är för något så skulle man beskriva det som en utvecklad induktiv laddning (trädlös laddning) och det som man har utvecklat är att när elbilen kör över vägen där dynamisk laddning är implementerad så laddas elbilen kontinuerligt.

Kanske har problemen med laddning av elbilar en framtida smart lösning på detta sätt? Intresset bland åhörarna var stort och Angelika hade svar på de flesta frågor som ställdes.

Den 26 maj  presenterade Kim Son Ngo sitt projekt

Huskurers antibakteriella effekter - kan de motverka antibiotikaresistensen.

Kim Son Ngo kommer från Franklins gymnasium i Mölndal, NA20A.

Antibiotikaresistensen är ett stort problem för samhället och folkhälsan. I sin undersökning har Son studerat olika huskurers antibakteriella effekter genom lösningar av kända aktiva.

Här kommer länken till hans kompletta projektrapport:  Kim Son Ngos projektrapport

Axel Petrén, Joel Johannesson, Jonatan Gunnarsson

Presenterar

Jag kom, jag såg, jag mykoremedierade

Axel Petrén, Joel Johannesson och Jonatan Gunnarsson, från Na20H på Bäckängsgymnasiet i Borås, har genomfört en undersökning för att studera svampars förmåga att bryta ned diesel.

Processen när svampar renar från olika föroreningar kallas mykoremediering. Målet var att visa att en vardaglig matsvamp som ostronskivling har en sådan fantastisk rengöringsförmåga.

Arbetet finner de särskilt intressant med tanke på den stora applicerbarheten som framtida metoder inom området skulle kunna ha.