Besök från Ukraina

onsdag 5 april 2023

Vid lunchen den 31 mars gästades vår klubb av Olga Zmiyivska från Kharkiv Multinational RC och Lesya Klonova Rivne RC. Kharkiv  känner väl de flesta till att det ligger den östra delen av Ukraina och därmed nära fronten för hårda strider. Rivne ligger något öster om Lviv..

Deras presentation  inleddes dramatiskt med  en video över förstörelsen i Kharkiv med  balladen "I will survive" (klicka, se och lyssna) som bakgrundsmusik. Därefter berättade först Olga om alla Rotary´s insatser för att hjälpa dem som drabbats av kriget och även den hjälp de ger de frivilliga som stöttar armén och uttryckte ett stort och varmt tack till all den hjälp som kommit från Rotaryklubbar i Sverige. Lesya redogjorde sedan med stöd av PP-presentation (klicka och se) mer i detalj vad de olika hjälpinsatserna bestod i  som mat, läkemedel, verktyg, dieseldrivna generatorer, mm.

Olga river i sin dagliga verksamhet ett byggföretag i Kharkiv och Lesya en restaurangrörelse i Rivne.

Till klubben hade förutom Olga och Lesya inbjudits Viktoria Sizenceva och Natalya Rozhkova båda bovärdar för anvisningsboenden Göteborgs Stad, Socialförvaltning Sydväst och Nina Shaniavska från Ukrainska Sällskapet i Göteborg. På Bilden överst ser ni dem alla fem, från vänster Nina, Lesya, Natalya, Olga och Viktoria.

Lunchen gästades även flera från andra Rotaryklubbar. Lunchen inleddes med överlämnade av standar klubbarna emellan.

Besök Kharkiv och Rivne i Ukraina