Standar från Dijon RC, France

tisdag 5 juli 2022

Den 28 juni kontaktades vår klubb av Elodie Chevaux, en student från Dijon i Frankrike. Hon berättade att hon sedan i mars gjorde sin praktik hos RISE i Delsjön och studerade hur man med hjälp av mikrovågor kan förhindra att spannmål angrips av mögel, Praktiken hade möjliggjorts genom ett stipendium från Dijon RC och att hon hade ett standar från sin sponsorklubb som hon ville lämna över till en klubb i Göteborg, vilket råkade bli vår, Då hon skulle avsluta sin praktik i juli och åka hem i juli fanns egentligen endast en möjlighet att genomföra standarutväxlingen i god Rotaryanda, nämligen vid guvernörsskiftet i Trädgårdsföreningen. Samtycke till detta inhämtades från såväl avgående som påstigande guvernör. Vid det efterföljande fikandet i Rosencaféet kunde så standarutväxlingen ske i närvaro av cirka trettio Rotarianer från hela distriktet och vår student fick dessutom stifta bekantskap några Rotaractare, så jag tror Elodie var rätt så nöjd  med det hela.

Elodie skall när hon kommer åter till Dijon fortsätta sin praktik hos Yoplait, känd för sin youghurt  och hoppas få arbete där när hon är klar med sina studier. Hon fann oss svenskar ha en mer "cool" inställning till arbete än fransmän har och trivdes mycket bra med sin praktik

Det erhållna standaret kommer att överlämnas till vår president vi vårt första möte i höst.

Elodie överlämnar standar från Dijon RC