Hotbild blev verklighet

söndag 15 november 2015

Fredag den 13 november gästade Integrationspolisen Ulf Boström och klubben och gav oss en såväl komplicerad som frustrerande bild av Göteborg som den per capita mest segregerade staden i Europa.
Han gav oss även en inblick i den komplicerade bakgrunden till uppkomsten av den Islamiska staten, vars arkitekt är Samir Abd Muhammed al-Khlifawi, mer känd under pseudonymen Haji Bakr, tidigare överste i Saddam Hussiens säkerhetstjänst. Ulf visade på hur rekryteringen till IS sker i Göteborg.
Aldrig tidigare har under min tid i klubben har i stort sett alla suttit kvar och lyssnat på ett föredrag som dragit över tiden med 20 minuter och vi var flera som satt kvar och diskuterade med Ulf mer än en timma efter lunchsammankomsten i hopp om att förstå mer och kanske få en ide om hur vi kan påverka situationen.
Att samma kväll i nyheterna chockas av terroratacken i Paris genomförd helt enligt den "manual" Haji Bakr skrivit och som Ulf berättat om blev en kuslig bekräftelse att hoten kan bli verklighet när som helst och var som helst och trots förhöjda säkerhetslägen kan vi inte förhindra dem -på kort sikt?! På längre sikt då? Jo - man kan skönja svaren i Ulf´s presentation och handlar om kraftsamling kring Integration och där kan vi Rotarianer bidra väsentligt mer än vi gör idag. Yrkesmentorer inom Rotary är en viktig del, men vi kan hjälpa även de andra som inte har har akademisk bakgrund att snabbare finns sig till rätta i det svenska samhället. Mer om det senare:
Ni som inte var på lunchen i fredags kan läsa Ulf's presnentation i kort form i dagens artikel i GP, genom att klicka på länken här: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2897025-goteborg-storst-i-is-rekrytering