Föredrag Unga Forskare

lördag 6 juni 2020

Klubben har de senaste två åren premierat deltagare i tävlingen Unga Forskare bland gymnasieelver.
I år belönades de fyra semifinalsiterna med 2000 kr vardera.
Coronapandemin omöjliggjorde att vinnarna kunde komma till klubbloklaen på Lyckholm och presentera sina projekt.
Därför genomfördes presentationera för klubbens medlemmar via ZOOM den 8 och 15 maj

Den 8 maj presenterades

Mikrobiella bränsleceller
Csenge Papai, Lova Lindström och Yanny Lam från Sunnerbogymnasiet i Ljungby

Klimatförändringarnas påverkan på Saccharina Latissima
Alexander Ahl, Gullmarsgymnasiet i Lysekil

Den 15 maj presenterades

Drafting och dess effekter utanför sportcykling - En kvantitativ CDF-studie
Johannes Kron och viktor Sundström från Hvitfeldska Gymnasiet i Göteborg

Leaching and Recovery of Gold from Computer Scrap With a Focus on Leaching by Iodine-Iodide
av
Emil Tuovila, Jakob Lindström, Nicolas Söderberg och Otto Jancke från Donnergymnasiet i Göteborg

Läs mer om detta under Unga Forskare och Talanger
Där finns de olika föredragen inspelade från ZOOM presentationerna så de som inte deltog har möjlighet att ta del av fyra presentaionerna.
Där kan ni även se diplomen som delas ut.
Projektet Unga Forskare och Talanger har kunnat genomföras tack vare ett stöd av sponsorer vilka presenteras där.