Martin Nyström pratar om Evert Taube

söndag 23 februari 2020

Martin Nyström berättade om Evert Taube och "konstgen att se långt" för övrigt en bok med den titeln Martin gett ut förra året. Evert lär under sin tid på vinga sagt "i öster ligger Sverige och i väster ligger världen. Martin berättar om hur hans mor en gång i ungdomen varit på en restaurang som vid tillfället Evert T gästade varvid Evert på menyns baksida gjort en teckning av Martins mor med en hälsning. Den finns med i boken.
Martin berättade även om hur han själv gått till sjöss som tonåring för att få erfara något av det Evert erfarit som ung. Martin berättade även om hur Liseberg skänkt Evert Taubemuset till honom i hans ambition att på något sätt återetablera detta, men hur byråkratin gjort att det nu förvaras säkert hos Sjöfartsmuseet.
Fasinerade var att höra hur Martin lyckats bilda en stiftelse med ändamålet att på något sätt återskapa ett "Evert Taube museum" och lyckats få Sven-Bertil Taube, Håkan Hellström, Benny andersson och Björn Ulveus att ställa upp som stiftare plus få ett löfte om finansiering av stiftelsen från dessa.
Martins far var en gång medlem i vår klubb och hans farbror var under många år landshövding i göteborg och Bohuslän.
Skaffar ni boken får ni läsa mera om detta.