Årsmöte

fredag 29 november 2019

Ett intressant årsmöte med två extra höjdpunkter Vår eminente president Selma fick på stående fot ansvaret att lotsa årsmötesdeltagarna genom den digra agendan utan att snubbla på en enda punkt.den avgående styrelsen fick till och med ansvarsfrihet för det avslutade verksamhetsåret. Den till inkommande president vid årsmötet valde Magnus på bilden nedan ser dock undrande ut över vad som väntar.

Efter årsmötet två extra höjdpunkter
Hans Anhede förärades en Paul Harris med en safir för sin insatser i klubben och framför allt för arbetet med fotomatrikeln, dess finansiering och tryckning. Leif Ronge höll ett anförande om Rotarys historia internationellt och i Sverge och även om sin egen Rotaryhistoria. Leif avslutade sitt anförande med att donera Roll-Up till klubben med en kortversion av sitt anförande Klicka på artikelns rubrik du kan läsa mer  dessa två extrahöjdpunkter

Hans Anhede har varit medlem i klubben sedan 1995 och var i många år klubbens skattmästare, men har även haft andra uppdrag i klubben. Idag är han klubbens arkivarie. Hans har även medverkat till att finna flera nya medlemmar till klubben, förmedla intressanta föredragshållarer och har har vid framtaningen de senaste medlemsmatriklarna varit starkt engagerad i såväl utformningen av matrikel, som dess finansiering och tryckning.

Leif Ronge har varit medlem i vår klubb sedan 1976 och har genom åren haft många uppdrag i klubben.
Han var den som började ta fram en medlemsmatrikel med foton på klubbens medlemmar. Den blev genom åren mycket uppskattad av medlemmarna då den hjälpte dem som var nya att lära känna igen de andra i klubben till namn och vice versa. Dessutom inbringade matrikeln pengar till projekt klubben önskade genomföra.
Vid årsmötet berättade Leif om hur advokaten Paul Harris grundade Rotary i Chikago 1905 och hur det väsxte och kom till Sverige 1926.
Den som vill ta till sig hela Leifs föredrag kan gå in under Dokument på vår hemsida och där läsa innehållet i Leigs anförande.
Leifs far blev medlem i Rotary det år Leif föddes, 1937. Enligt Leif var det lite oklart för hans far, vilket som var årets händelse i familjen Ronge - Leifs födelse eller faderns medlemsskap i Rotary. Dagen till ära bar Leig den Rotarynål hans far erhöll 1937.
Leif avslutade anförande med en stor överraskning genom överlämna en Roll-Up med klubbens Standar och en kortversion av Rotary står för. Se bilden nedan.
Denna Roll-Up kommer framgent att alltid tas fram vid vår fredagsluncher.