Att leva och arbeta i Saudiarabien

fredag 11 oktober 2019

Dagens Rotarylunch inleddes med att ta upp John Lundin som ny medlem i klubben under klassifikationen IT-Consulting. Klicka på artielns rubrik för att läsa mer.

Robert Mattson

berättar om hur det var att etablera och driva ett företag i Saudiarabien

Robert stötte på många små problem som att för att få fördelakatiga vilkor krävdes att 30 % av arbetsstyrkan var från Sauadiarabien, vilket inte var så enkelt då arbetskraften i landet främst består av gästarbetare från andra länder. Dock genom diverse specialarrangemang så gick det att lösa.
Man kan inte heller låna pengar då deras muslims tro förbjuder att ta upp ränta. Detta löstes dock genom fiktiva köp av Palladium där förtaget fick en summa pengar motsvarnade den mängd Palladium de disponerade och när sedan den lokala banken köpte tillbaka Palladiumet skedde det till högre pris där mellan skillnade då i princip uttgjorde räntan. Bilden är från ett bröllop dit Robert var inbjuden. Där firade männen för sig och damerna för sig.
man kunde även spela golf där, men då golfbanan till fullo bestod av sand fick man ha med sig en liten egen gräsplätt i plast och placera bollen på.

Här ger vår president vår nye medlem John Lundin några goda råd på vägen och lämnar även över boken från 50-årsjubileet.
John har sitt arbete i PEAB-huset och mer får ni veta om honom när han har sitt EGO-föredrag