Nyhetsbrev från Nakamtenga

fredag 18 januari 2019

Nyheter från klubbens projektby Nakamtenga i Burkina Faso

Klikca på rubriken och du kan läsa nyhetsbrevet från Nakamtenga

Om Yennenga

Nyhetsbrev för januari

Hej Rotary Kungsporten,

Tänk att nya siffror i datumraden kan ge denna känsla av uppladdning och förhoppning! I Yennenga är det ju inte så svårt att framkalla den känslan oavsett siffror i datumraden så klart, men det är något speciellt med ett nytt år!

När vi summerar 2018 och det fyrverkeri av saker som hände i slutet av året, ger det oss en fantastisk plattform att utgå ifrån för att nå nya höjder under 2019.

Vi har startat högstadium, och har därmed vår första 7:a! I och med att byn valde att fylla på den lilla klassen från mellanstadiet på 18 elever, för att täcka upp vår gräns på 30 elever per klass, uppstod ett smärre kaos vid skolstarten. Våra 18 som redan gått 9 (från förskolan) hos oss, blandades med 11 elever som gått på lokala skolor. När vi gjorde diagnostiska prov i franska låg våra elevers resultat på 14 och uppåt (av 20 poäng) och de nya barnen mellan 0-2 av 20. Efter krismöte och många pedagogiska samtal ledda av vår rektor Sinare, har resultaten under höstens tre månader stadigt ökat så att alla de nya eleverna ligger runt 9-10, vilket är brytgränsen för godkända betyg. Vi hyllar därmed vårt lärarteam och har gott hopp om att klassen snart är stabil!

Under hösten introducerades vi också till Yacouba Sawadogo, en enastående man som skapat skog i öknen i norra Burkina Faso. Yacouba fick 2018 års Right Livelihood pris för att han med traditionella metoder och hårt arbete trotsat öknen och visat att allt är möjligt! I och med uppdraget från Right Livelihood att bidra med våra metoder för budget- och projektplanering i Yacoubas arbete framåt, öppnades också dörren för ett ömsesidigt kompetensutbyte. Två av våra medarbetare i Nakamtenga, Sotissi, vår administratör och sakkunnig i klimatförändringar, samt Parmoussa som är ledare för plantering och odling, är i skrivande stund i Yacoubas by! Yacouba och hans teams kompetens och erfarenheter är ett bra komplement i det klimatanpassningsprogram med bönderna i vårt område, som vi snart drar igång igen inför kommande regnsäsong, tillsammans med företaget Ignitia.

Vi har börjat bygga ut hälsocentralen, Dr Denis Mukwege Center. Byggnaderna är nu färdiga så under 2019 planerar vi att öppna både tandvårdsklinik och förlossning. Centret bygger på Dr Mukweges modell för holistisk hälsa, som utgår ifrån att medicin inte räcker för att en människa ska kunna betraktas som frisk. Det är så många fler dimensioner som behövs av psykiskt välmående, juridiskt stöd (efterlevnad av mänskliga rättigheter) och möjlighet till försörjning. Stort fokus ligger också på det faktum att våld mot kvinnor är en av världen största men tystaste katastrofer, och som därmed måste bearbetas systematiskt och medvetet. Dr Mukweges assistent Lubula besökte oss i Nakamtenga i december för att titta på det nya bygget.

För sitt arbete mot sexuellt våld, tilldelades Dr Mukwege i december Nobels fredspris! Bättre avslutning på året är svårt att slå!

Gott nytt år önskar vi er alla!

Stina i Nakamtenga

Ps. glöm inte att följa oss i alla de olika sociala medierna:

En annan höjdpunkt är att vi startat Folkhögskola! Tack vare Skurups folkhögskola kunde vi förverkliga drömmen om att starta kvällskurser för de vuxna som vill läsa in skolan. Vi har nu tre grupper: lågstadiet, mellanstadiet, och högstadiet med sammanlagt 58 elever. Det är vuxna bybor som nu ambitiöst sätter sig i skolbänkarna på kvällarna och tar vid där de slutat för många år sedan – eller börjar helt från början!

Vill du vara med och göra det fint runt Dr Denis Mukwege Center? Vi behöver lägga stenplattor så att det inte dammar framför ingången. Vi behöver täcka 115 m2 med plattor vi tillverkat på centret.

Det kostar 63 sek/m2. Vi vill också plantera växter. De kostar 5 kr per planta och vi behöver ca 100 stycken. Så ha gärna det i åtanke till helgens middagsbjudning eller annan anledning att ge bort ett presentkort på några kvadratmeters stenplattor eller några plantor!

Vår organisation har fått sitt namn efter legenden om den burkinska prinsessan Yennenga. • Yennenga har talang och gott hjärta • Yennenga står för nytänkande och civilkurage • Yennenga utmanar begränsande normer • Yennenga ber om hjälp för att lyckas • Yennenga är en god förebild och lyfter andras potential
Vi är övertygade om att Yennenga har nycklarna till framgång och ni är en viktig nyckel för oss, med er kompetens, om engagemang och ert stöd. Tillsammans skapar vi föutsättningarna för en positiv samhällsutveckling, genom att stärka de positiva krafterna och initiativen runt om i vår värld.

Phone +46 (0)73 5176200 I info@yennengaprogress.se I Org: 802445-9987 I PG: 900243-7