Brödkåseri

lördag 1 december 2018

Brödkåseri.

Då flera av klubbens medlem var närvarande vid Weine Jarnvalls begravning utgick ordinarie program och EricS kåserade lite över "Brödet i tiden" från kanske 8000 år sedan tills idag eller i varje fall igår.
det första spåren hittade man i Babylon där man odlade vete som man malde och blandade med vatten och gjorde gröt. Gröten rann över och brändes till nån fast massa på de varma stenarna. Nån smakade på den brända massan och upptäckte att den var nästan godare än gröten och började bränna lite grötsmet på de varma stenarna och brödet var uppfunnet. En dag glömde man lite brödsmet så den blev stående några dar innan man blandade in den i en ny omgång seg brödsmet och upptäckte att brödsmeten började "växa" - surdegen var uppfunnen - grunden för dagens innematbröd var lagd.
Många tror kanske det första storbageriet var Pågen eller Skogaholm, men i redan i Ramses III grav 1300 år f.Kr finns ett storbageri avbildat.
Klickar du på rubriken till artikeln så får du se hur det såg ut.

Här ser bageriet i Ramses II's grav avbildat

Där kan man se hur man knådar degen med fötterna och bakar av i en kupolugn och till sist distribuerar brödet.
En av klubbens tidigare medlemmar - Birgitta Skarin Frykman - doktorerade i bagarskråets utveckling i Göteborg och doktorsavhandlingen har titeln "Från Yrkesfamilj till klassgemenskap"

Så här ser brödkonsumtionen ut idag i Sverige