Om Axel Adler

söndag 11 november 2018

Malin Clausson, Lisa Thanner och Katharina Johansson f.v.
presenterar innehållet i boken om Axel Adler
stiftaren av de Adlerbertska stiftelserna som idag bland annat gör det möjligt för mången student från fjärran land att studera i Göteborg.
Läs mer genom att klicka på rubriken,

Malin Claussen läser inledningen ur boken Axel Adler

och Harriet, vilken är en av källorna till bokens innehåll ur vilket  författarna grävt fram Axel's historia
ger kompletterande upplysningar

Resumé av föredraget
Axel Ivar Bonde Adler (1878 – 1966) var en ovanligt sammansatt personlighet. En strävsam entreprenör och äventyrare, en med tiden mycket förmögen affärsman men med enkla vanor. Snål mot sig själv, generös i sin gärning. Sträng, lojal, målmedveten, moralistisk och kreativ är andra ord som tecknar bilden av Axel Adler. Han har med sina generösa donationer till Göteborgs utbildningsväsen för evigt skrivit in sig i Göteborgs historia. Han kom under sin verksamma tid att få avgörande betydelse för företag som Arla, Transatlantic och Göteborgs-Posten, vid sidan om sitt engagemang för att utveckla arbetarstaden Göteborg till en universitetsstad. Redan som barn uppvisade Axel Adler, äldst i en syskonskara om fem, klara affärstalanger som springpojke och karamellförsäljare. I tonåren fick han fullt ansvar för föräldrarnas mejerirörelse som genom åren utvecklades från en första liten verksamhet i Upphärad, Västergötland, till att helt dominera mjölkindustrin i Göteborg. Axel Adler, utbildad agronom, delade med sin hustru Rut Hallenborg också ett starkt intresse för kultur och samhällsutveckling. I släktleden finns tyska filmskapare berömda för sin tid och under en kort period i sin ungdom drev Axel Adler biografverksamhet i Wien. En av hans systrar var gift med konstnären Ivar Arosenius och paret Adlers hem, gården Ekered i Lindome, var fyllt av konst. På Ekered drev paret folkbibliotek och utbildningar för mindre bemedlade. Här samlades också dåtidens opinionsbildare som Elin Wägner, Henrik ”Hinke” Bergegren och Fogelstadgruppen. Rut var politisk aktiv långt ut på vänsterkanten. Det var inte Axel Adler, om än öppet beundrare av den socialdemokratiska finansministern Ernst Wigforss. Familjeföretaget Jamab, sedermera Arla, engagerade Axel Adler ända tills han sålde det 1935. Sedan flera år hade han då studerat vid Handelshögskolan i Göteborg. Studierna, som han ägnade sig åt i mogen ålder (Axel Adler var fyllda 47 då han skrev in sig på Handels) väckte hans lust att ägna sig åt ekonomi på annat sätt. Han bildade Ekonomföreningen i Väst och satt i många styrelser. Det var också av kärlek till Göteborg och universitetet som han beslutade sig för att ge tillbaka något av betydelse för staden. Med hjälp av sin gode vän, landshövdingen Per Nyström, gjorde han stora donationer under 1950-talet och bildade de sammanlagt sju stiftelser som fick namnet Adlerbertska, efter ett släktnamn som en av hans söner återupptog då han emigrerat till USA. Det namnet tog också Axel själv på ålderns höst, och på hans gravsten på Östra kyrkogården i Göteborg står därför Axel Adlerbert. Det Axel Adler lämnat efter sig är ett initiativ för folkbildning som än i dag och för oöverskådlig framtid på ett betydande sätt främjar Göteborgs lärosäten och dess studenter. Vid Göteborgs universitet, Handelshögskolan och Chalmers samt ett flertal gymnasieskolor, folkhögskolor och liknande, stimuleras varje år tusentals studenter till vidare studier, resor, forskning och fortbildning genom Adlerbertskas bidrag. Avgörande pengar för steg framåt. För individ och samhälle.