Per Haglind - PHF med tre safirer - End Polio Now idag

fredag 26 oktober 2018

Per Haglind får här utmärkelsen Paul Harris Fellow med tre safirer för sitt idoga arbete med End Polio Now
Därefter höll Per ett föredrag med titeln
"Så går det till att stoppa polio"
Läs mer nedan genom att klicka på rubriken ovan.

Så går det till att stoppa polio

Två droppar vaccin i munnen på varje barn och det är skyddat mot att drabbas av polio.
WHO, Unicef, Rotary och Bill och Melinda Gates foundation tillsammans gör det möjligt att stoppa polio genom att finansiera denna massvaccination.
Skänker Rotary 1 USD så skänker Bill och Melinda Gates 2 USD. Endast i två läner insjuknar fortfarande några få i polio, beroende på att där finns motstånd mot vaccination av religiösa och kulturella skäl. Dock ädras även där sakta inställningen mot vaccination. På bilden nedan framgår hur framgångsrik vaccinationsprogrammet varit. På sikt hoppas man att man även i de utvecklingsländer där man idag använder droppvaccin skall kunna övergå till vaccination med spruta. Skälet till att man vill göra så är att något lite av droppvaccinet följer med avföringen och ut i vattendrag där viruset kan nå även människor och smitta. Idag bedömer man att 2 på 100 000 individer möjligen drabbas. Med ett sprutvaccin uppstår inte detta problem.