Program under mars 2018

tisdag 1 maj 2018

Den 2 mars berättade Martin Nyström om "Evert Taube och konsten att se långt" Den 9 mars fick vi ta del av Selma Pacariz forskningsresa med Ostindiefararen över Atlanten 16 mars var temat kryddor och främst Chili förmedlat av Anders Mattsson Den 23 mars gav oss Anders Haag en inblick i Terrorism och förmedlar tankar om varför man blir en terrorist. Klicka på rubriken ovan så kan du läsa mer om detta.

Föredraget inleds med ett par Taubelåtar framförda av klubben nybildade kör bestående av Helena Steijffert, Conny Persson och Jan Halén.
Martin Nyström bosatt på Kössö i Göteborgs södra skärgård, med egen erfarenhet av livet till sjöss kåserade över Evert Taube

Den 9 mars fick klubben snabbt ändra i programmet och klubbens egen Selma hoppade in och berättade om sitt äventyr som forskare på Ostindiefararen, om hur lugnaste platsen på var högst upp i stormasten, där endast en person fick plats och man fick vara ensam. Avslutningen på resan med en vecka på en flytande lodge på Amazonfloden, med möjligheter till ett härligt svalkande dopp endast en stund mitt på dagen då pirayor, kajmaner, giftormar, mm flera farligheter hade siesta kom att bli höjdpunkten på resan. Nedan förljer lite mer om  forskningsarbetet på båten Selma berättade om, men som jag av lathet hämtat ur en artikel Selma och hennes kollega skrivit.
Vill du läsa hela artikeln: Klickla på länken nedan!
/ClubAdmin/Rotary_Root_Folder/2360/13110/_Editor_Images/HU20063ostindiefararen.pdf

16 mars kom "kryddkungen" Anders Mattson och underhöll oss i 20 minuter om världens till volymen största krydda - chili - där de valiga pepparsorter vi till vardags använder är de "svagaste" och Habanero den starkaste följt av piri piri, cayenne och jalapeño. Chilin har sitt ursprung i Mexico. Av den årliga produktionen av olika chilis på ca 35 millioner ton står Kina idag för ca 48 procent och Indien för 32. Den chili som når svenska butiker är mycket väl livsmedelshygieniskt kontrollerad. Man bör dock inte på egen hand köpa dessa kryddor på öppna marknader i ex.vis Indien då där kan finnas salmonella m.fl elakheter i dessa.

Den 23 mars gästade oss Anders Haag och berättade om dels om hur han själv under några "fångats" av Hari Krishnarörelsen, men till sist lämnat den. Lite mot den bakgrunden hade ha sedan forskat kring temat hur unga människor radikaliseras och går med i extrema rörelser. Har har i en bok ,med titeln "Att vinna en tro och förlora sig själv" beskrivit detta.
Hans föredrag var tankeväckande i denna tid det talas så mycket om våldsbejakande extremism.