Nyhetsbrev från Nakamtenga februari 2017

söndag 2 april 2017

Nytt (på) kontor(et)!

Vi har bara flyttat två kontorsrum bort, men det känns ändå nytt! Rent fysiskt är rummet mycket större, så vi kan sitta tillsammans vilket gör att rummet känns mycket mer ”Yennenga”.   Dessutom har vi två praktikanter som hela våren förgyller tillvaron. Sara som läser kommunikation i Uppsala och Nathalie som läser mänskliga rättigheter i Lund. Även våra övriga arbetsteam ses mer frekvent vilket innebär att To-Do-listan både bockas av i snabb takt – och fylls på med massa spännande!   Detta öppnar också för fler uppdrag, så om du är redo att engagera dig så är det bara att höra av dig! Kom upp på en fika så tar vi tag i det!    ”Life is about the people you meet, and the things you create with them.” *   Varmaste hälsningar Stina

Läs mer genom att klicka på rubriken!

Innebandyn tar mark!

Det går med en ryslig fart! I höstas fick vi på ungdomscentret i Nakamtenga våra första innebandyklubbor från Intersport på Värmdö. Härom veckan grundades en innebandyklubb i Nakamtenga med 25 glada entusiaster, vilken därmed är den 3e klubben i landet. Idag onsdag den 29e mars hålls den första innebandyturneringen i Burkina Faso och då beräknas landets samtliga 3 lag att delta. Vad har då detta med Den Goda Byn att göra? Jo kanske mer än vi alla kan föreställa oss! Just föreningsliv är en av de bästa sakerna som Sverige kan exportera! Föreningsliv bidrar till grundläggande demokratisk träning, innebandyn visade sig lättillgänglig både för tjejer och killar, och i och med samverkan med landets övriga klubbar vidgas allas nätverk och kontaktytor! Vi vill plocka russinen ur kakan i alla länder och sprida dem!

Betydelsen av effektiv och hållbar energi.

När solen går ner i Nakamtenga blir det mörkt, så mörkt att vardagssysslor blir svåra att klara av. De flesta av byns familjer har inte tillgång till el. Hur kan vi tillgodose vanliga behov som belysning, ladda mobilen, och kanske så småningom ett kylskåp? För att inte tala om läxläsning! Vi vill göra energi tillgängligt på ett hållbart sätt genom installation av solenergianläggningar i bostadskvarteren som utgör byn Nakamtenga. Tre mindre anläggningar har redan tagits i bruk, i en av förskolorna, i gästhusen och ungdomsgården som har fått en läxläsningsplats. Tanken är att centralt, i varje bostadskvarter, placera en solcell med tillhörande utrustning så att varje hushåll får tillgång till en lampa och ett eluttag. Varje solcellsanläggning kostar 10 000 SEK. Vill du vara med och göra det möjligt?

Resedagbok

Under våren är det full fart på utbyten! Sylvie Ilboudo, en av våra ”färskaste” lärare i Nakamtenga spenderar ett par månader i Sverige med studiebesök och möten med pedagoger och fantaster! Just nu är hon i Göteborg med lärarna Carina och Sofia som båda i omgångar arbetat med lärarna i Nakamtenga. Snart kommer också Sotissi Compaore i och med vårt nya samarbete med SMHI, för en utbildning för vårt arbete med klimatförändringar. Vi har också en rad personer som åkt från Sverige till Nakamtenga för att delta i olika verksamheter. Pierre Olsson, fotograf och journalist dokumenterade under två veckor våra verksamheter. Andrea Hallberg skriver sin universitetsuppsats om vårt arbete med genusfrågor, och lockade då också med sin syster Erika som direkt blev fullt engagerad. Christiane Furnkrantz som i flera år engagerat sig för att välja ut fina böcker till vårt bibliotek är nu äntligen på plats i byn för att se arbetet live. Och nu landar Per Karlberg som under 6 veckor ska arbeta med allt ifrån innebandy coach, till mentor i föreningsbyggande, till att delta i skolarbetet och det administrativa upplägget i Den Goda Byn! Följ deras resebloggar!