Rapport trädplantering i Nakamtenga

söndag 29 januari 2017

Slutrapport från Trädplanteringsprjektet i Nakamtenga, Burkina Faso
Ytterligare en etapp i klubbens engagemang i Nakamtenga har gått i mål där vi ännu en gång kunnat förstärka vår insats genom att vi erhållit en District Grant. Klicka på rubriken och läs mer!

Allt började med att vår klubbs medlem Birgitta Köhler tillsammans med en tandläkarkollega och några tandläkarstudenter genomförde ett tandhälsoprojekt i byn, som en del i studenternas examensarbete.
Därefter har Birgitta besökt byn vi ytterligare flera tillfällen och fick till sist möjlighet att engagera vår klubb i byns utveckling 2013.
En container fylld med skolmaterial, köksutrustning, leksaker, mm. som skänkts och delvis inköpts av medel insamlade i vår klubb och en Boråsklubb sändes ner till byn. Samtidigt bidrog klubben med ett ekonomisk stöd till byns fotbollsungdomar.
Efter denna första insats har klubben under två år bidragit med pengar som förstärkts med Distict Grants för inköp av totalt 70 gasspisartill byn.
Genom denna insats så behöver man inte längre avverka den lilla skog där finns för att använda som ved och samtidigt bidrog denna förändring till en väsentligt hälsosammare miljö vid matlagningen.
Det fanns ett stort behov att plantera nya träd för att ersätta dem som under åren av vedeldning förbrukats varför ett trädplanteringsprojekt inleddes och där klubben på nytt ställde upp.
Birgitta har från början haft lokal hjälp av Lennart Karlsson och hans fru, vilka sedan länge arbetat i Burkina Faso för biståndorganisationer som Diakonia. Det är med deras hjälp och under deras ledning projekten genomförts varför vi haft en direkt möjlighet att följa upp att bidragen nått fram.
Här följer Lennarts slutrapport avseende trädprojektet, vilken klubben nu kommer att delge Distriktet så att de ser att erhållen District Grant använts i enlighet med ansökan.
Klicka på länken och ta del av rapporten>> Slutrapport januari 2017.pdf
K
lubben fortsätter att engagera sig i byn och kommer under 2017 att ge ekonomiskt stöd till bygge av ytterligare klassrum i byskolan. Även denna gång har klubben ansökt om och tilldelats en District Grant.
Vill du veta mer om den mer långsiktiga utveckling som sker i Nakamtenga så klicka på länken som följer>> Den Goda Byn
Att över längre tid delta i och stödja utvecklingen i en by som i detta projekt måste anses som en utmärkt model för hur
Rotary skall engagera sig utvecklingsländer.