Presidentbrev

lördag 1 juli 2023

Ylva Kornegård Björklund

Jag är stolt över att ha fått ert förtroende att vara Klubb President under det kommande verksamhetsåret, 2023/2024.

Under året kommer vi att byta möteslokal (igen) till Hotell Heden, dit jag hälsar nya och gamla medlemmar välkomna för en fredagslunch den 18 Augusti.

Jag hoppas under året kunna ha ett Miljö och Hållbarhetstema, dels via en del föredrag men också via ”presidentens ord”.

Detta därför att det är ett viktigt område, där inte minst jag själv behöver få inspiration och lära mig mer, för våra kommande generationers skull.

Vi har även engagerade medlemmar som i bokcirkel tillsammans läser Greta Thunbergs bok eller är engagerade i Rotarys hållbarhetskommitté.

Jag är nyfiken på vad de har att säga och vilka erfarenheter och åtgärder vi kan ta till oss av dem i vår vardag?

Vi har fantastiska projekt i klubben, End Polio Now, Nakamtenga och Unga forskare som vi stöttar, men kan och orkar vi göra mer?

Jag skulle vilja utöka samverkan med andra klubbar i distriktet, då det är onödigt att uppfinna hjulet igen, för att vi därigenom kan få ytterligare fokus på projekt som vi kan stötta eller få andra klubbar att stötta våra projekt. Detta kan också vara ett bra sätt att synliggöra Rotary samt locka fler medlemmar till klubben.

Inte minst så har vi ett kommande 60-års jubileum för klubben att planera och organisera under året.

Jubileums kommittén har redan satt datumet för festen,14 September 2024. Så rensa era kalendrar eller boka upp denna dag redan nu!

Jag ser fram emot ett innehållsrikt år tillsammans med er alla!

Ylva Kornegård Björklund